سفارش تبلیغ
صبا ویژن











حوض فیروزه


?مسافرجمعه؛ از سبزوار تا فیضیه

?مسافر جمعه یک عاشقانه سیاسی و تاریخی است.
نه آنقدر عاشقانه که حرف داستان فراموش شود و نه آنقدر تاریخی که تبدیل به بیانیه سیاسی شود و از عواطف و احساسات انسانی دور بماند.

?مسافر جمعه روایت یک انسان با همه ابعاد انسانی است در بستر تاریخ. پرداخت خوب این ایده، آن را در جایگاه یک رمان خوب در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران قرار می‌دهد. اطلاعات تاریخی که نویسنده خط به خط داستان به مخاطب می‌دهد نشان از عقبه مطالعاتی نویسنده اثر است.
?از دیگر نکات مثبت داستان فضای تاریخی داستان است. در تاریخ رمان‌های فارسی تعداد رمان‌هایی که به بررسی اتفاقات سال 41 و اوایل سال 42 بپردازند بسیار کم است. شاه با برگزاری رفراندوم در 6 بهمن سال 41، فرمان اصول نوزده‌گانه موسوم به انقلاب سفید را تأیید کرد. برخی از اصول این انقلاب و رفراندوم پس‌از آن با مخالفت شدید امام خمینی (ره) روبرو می‌شود. امام هم از جنبه‌های قانونی و هم شرعی با آن مخالفت کردند. اولین جرقه‌های مخالفت امام با حکومت پهلوی از همین‌جا شروع شد.

Image result for ?رمان مسافرجمعه?‎


? تاکنون رمانی نبوده است که به این ماجرا در کنار جنبه‌های سیاسی و تاریخی، نگاه اجتماعی و مردمی داشته باشد. بررسی لایه‌های مختلف اجتماعی در شکل‌گیری اتفاقات آن روزها در این اثر جدی گرفته شده است، انگار مسافر جمعه آمده است تا بار انتقال فضای آن روزها را به نسل جوان امروز بردارد و انصافاً هم خوب توانسته است از عهده این کار بربیاید.
?رسول شخصیت اصلی داستان که متأثر از جبر محیطی خود است چندان از اصل ماجرای اصلاحات مطلع نیست، ابتدا از موافقان اصلاحات ارضی است. چرا که رعیت‌زاده است و با این اتفاق، به نان و نوایی می‌رسد؛ اما بعدها که به راز و رمز مرگ‌ پدرش پی می‌برد و به دلیل قتل ناخواسته‌ای که در ده مرتکب می‌شود و مجبور به فرار می‌شود به اصل ماجرا نزدیک می‌شود.
?داستان از روستایی در سبزوار شروع می‌شود و از مشخصات کتاب توجه به آداب و رسوم و فضای روستایی این اقلیم است.  تلاش نویسنده برای ایجاد تصویری ملموس و واقعی از روستاهای  منطقه در آن زمان کاملاً مشهود است. این جزئیات و توصیفات بدون اینکه ریتم داستان را از نفس بی اندازد یا ذهن را درگیر کند کاملاً به فضاسازی داستان کمک کرده است. پوشش مردم، خوردنی‌ها، وسایل حمل‌ونقل، اسامی دهه چهل شمسی، از اطلاعاتی هستند که خواننده ضمن همراه شدن با مسافر جمعه آن‌ها را به دست می‌آورد.
?کشش داستانی مسافر جمعه متناسب با قصه و حجم آن است. ضرب‌اهنگ داستان مناسب است و قصه شروعی غافلگیرکننده و پایانی دل‌پذیر دارد.

بازنشر از نشریه رسائل

پ ن. این کتاب برگزیده هشتمین جشنواره داستان انقلاب(امیرحسین فردی) است که توسط نشر کتابستان منتشر شده است و علاوه بر کتابفروشیهااز طریق دیجی‌کالا هم برای مخاطب قابل دسترس است.


نوشته شده در دوشنبه 96/4/12ساعت 7:44 عصر توسط سمیه عالمی نظرات ( ) |


Design By : Pichak